Nr. 2 Ijsland

Vliegtijd: 3 uur
Continent: Europa
Inentingen: Geen
Klimaat: koud zeeklimaat

Na 3 uur vliegen zijn we aan gekomen in het 2e land.
We kwamen aan op het vliegveld van Reykjavik en verblijven daar een paar dagen.
Als eerst zijn we naar de Hallgrimskirkja kerk geweest.
(Hier zie je een foto:)

Deze kerk heeft een orgel met maar liefst 5275 pijpen!
Deze kerk is ook het grootste kerkgebouw van heel IJsland.

Nu gaan we naar de volgende stad  Haukadalur.
Na ongeveer 1 en een half uur rijden kom je aan.
In deze stad gaan we 2 dingen doen: de vulkaan Eyjafjallajökull
en naar de geiser gysir.

We beginnen met de vulkaan:
(Hier een foto:)

De ijskap Eyjafjallajökull bedekt een 1.651 meter hoge vulkaan met de naam Eyjafjallajökull. Maar de benamingen Eyafjalla of Eyjafjöll mogen ook gebruikt worden. De rand van de hoofdkrater aan de top van de Eyjafjallajökull, heeft 3 belangrijke pieken, de Hámundur (1.651 meter), Guðnasteinn (1.500 meter), en de Goðasteinn (1.497 meter). De vulkaan is best vaak uitgebarsten sinds de laatste ijstijd. De op-een-na-laatste uitbarsting vond plaats van 1821 tot 1823 en veroorzaakte een gletsjerdoorbraak (IJslands: jökulhlaup). De hoofdkrater van de vulkaan heeft een diameter van drie tot vier kilometer.

op 20 maart 2010 waren er weer nieuwe vulkanische activiteiten.
Een tweede uitbarsting was op 14 april. (Ook in 2010.)

Nu naar de geiser:
De Geysir is een geiser op IJsland en van deze naam is het bekende woord geiser afkomstig. Geysir is afgeleid van het IJslandse werkwoord að gjósa, dat omgeveer hetzelfde is als spuiten of opborrelen betekent. De Geysir is een wat bolvormige, uit geyseriet bestaande ronde plaat met een diameter van ongeveer 14 meter, met in het midden een met heet water gevuld gat van ongeveer 3 meter breed dat 23 meter diep is. Daarna maakt de tunnel in de een bocht en is de rest van de ondergrondse waterloop onbekend.
(Hier zie je een foto:)

Het was een erg mooi land en ik raad het zeker aan.
Tot het volgende land!